X
کرمان و زرند بحرانی ترین شرایط توزیع آب شرب را  در تابستان 1400 تجربه خواهند کرد

 کرمان و زرند بحرانی ترین شرایط توزیع آب شرب را در تابستان 1400 تجربه خواهند کرد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان کرمان گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی ‌ سال ابی۹۹-۴۰۰ ومحدودیت های حفر چاه ‌وبرداشت از آب زیرزمینی شهرهای کرمان وزرند بحرانی ترین شهرهای استان در تابستان سال آینده خواهد بود که در همین راستا پروژه هایی برای عبور از این بحران تعریف شده است.
یکشنبه، 24 اسفند 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان کرمان، عباس سلطانی نژاد در جلسه شورای اطلاع رسانی استان که در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد افزود: پیش بینی ما این است که پروژه های بلندمدت برای حل مشکل آب شهر کرمان تا سالهای 1400 و 1401 به نتیجه نرسد بنابراین با تلاش همکارانم حفاری و تجهیز 13 حلقه چاه، بازسازی 15 حلقه چاه، اجرای 13 کیلومتر خط انتقال آب وبرق ،خرید دو حلقه چاه کشاورزی تا اردیبهشت ماه افزایش 375 لیتر آب به ظرفیت 1400 انجام خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن پروژه های مدیریت توزیع با اصلاح شبکه ها و زون بندی شبکه، نصب شیرفشارشکن، نشت یابی شبکه توزیع، شناسایی مشترکین غیرمجاز، ساماندهی انشعابات غیرمجاز، جداسازی فضای سبز شهری و ادارات و نصب لوازم کاهنده در دستور کار قرار گرفته است.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه برای آبرسانی آب شرب استان کرمان نیز چند پروژه تعریف شده که در حال گرفتن تخصیص اعتبار هستیم.

وی در ادامه اظهارداشت: در زمان پیک مصرف علاوه بر شهر های کرمان وزرند در شهرهای هنزا، بم، بروات،رفسنجان، جوادیه فلاح، چترود، کاظم آباد  دچار تنش آبی هستند که بیشترین کسری  تامین مربوط به  شهر کرمان است

سلطانی ادامه داد: تنها در شهر کرمان 1096 لیتر بر ثانیه که معادل 30 درصد نسبت توان تولید است در پیک مصرف کمبود آبی داریم.

معاون شرکت آبفا استان کرمان با بیان اینکه دوره پیک مصرف متناسب با دما و‌ساعات استفاده از لوازم سرمایشی  که با آب کار می کنند است خاطرنشان کرد: برای مثال در سال 98 پیک مصرف 32 روز بود اما در تابستان امسال به دلیل شیوع کرونا و دما پیک مصرف تا 45 روز افزایش یافت.

به گفته وی میزان مصرف و تولید در برخی از شهرها سر به سر است که در زمان پیک و تابستان در برخی مناطق تعدادی از چاه های کشاورزی را به منابع تأمین آب اضافه و یا با ذخیره سازی شبانه  مدیریت مصرف در پیک را کنترل می کنیم. 

سلطانی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه های کاهش تنش آبی وجود مخازن ذخیره است تا  در شب و زمان مصرف کم آب را ذخیره و در زمان پیک اضافه کنیم یادآور شد: برای جبران پیک مصرف در تابستان 34 هزار مترمکعب مخزن در شهرها و 21 هزار مترمکعب مخزن در روستاها در حال ساخت داریم.

وی در ادامه درخصوص موضوع کیفیت آب اظهارداشت: در تعداد ی ازشهرها که مشکل کیفی آب وجود داشت  در سال های گذشته و ‌امسال  دستگاه تصفیه آب نصب شد تا با تصفیه آب مطلوب تری در اختیار مشترکان قرار گیرد.

معاون فنی و بهره برداری آب شرکت آبفا استان کرمان از سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه فاضلاب به عنوان یکی از کارهای شاخص این شرکت نام برد و افزود: با تلاش مدیرعامل شرکت آبفا ومدیران استان سه پروژه اجرای فاضلاب شهرهای کرمان، سیرجان و زرندبه بخش خصوصی واگذار شد که از پیشرفت مناسبی برخوردار هستند

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای این کار وضعیت زیست محیطی که برای شهر پیش آمده بود و بسیاری از ساختمان های شهر مشکل دفع فاضلاب داشتند برطرف می شود.

وی افزود: در حال حاضر در این پروژه ها بیش ازپنجاه پیمانکار درحال کار هستند که در مجموع بیش از سه هزار نفر بصورت مستقیم  در پروژه ها مشغول کار شدند.

معاون شرکت آبفا استان کرمان اظهارداشت: علاوه بر این سه پروژه، پروژه احداث تصفیه آب شهر بردسیر  بهروش بی او تی، کوهبنان، ریحان شهر و احداث تصفیه خانه کامل شهر رفسنجان با کمک شرکت صنایع ملی مس ایران از جمله پروژه هایی است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های پیش رو حوزه آبرسانی که نه فقط استان کرمان بلکه کل کشور با آن روبروست اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش آب سفره های زیرزمینی و برداشت های بی رویه، کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی و برداشت بیش از حد، استفاده از آب اشامیدنی برای آبیاری فضای سبز شهرها، فرسودگی شبکه های توزیع، روستاهای فاقد آب بالای 20 خانوار، بدهی به بخش خصوصی و پیمانکاران و عدم تناسب تعرفه ها با درآمد از جمله چالش های اصلی این حوزه است.

سلطانی نژاد از اصحاب رسانه خواست با اطلاع رسانی درخصوص محدودیت منابع آب شرب.  اصلاح الگوی مصرف، اعلام حوادث و شکستگی هابه سامانه۱۲۲،فرهنگ سازی  استفاده از لوازم کاهنده مصرف با روش های ساده و به حل مشکلات این بخش کمک کنند.

وی عنوان کرد: برای مثال به علت ناآگاهی ‌وسبک سازی در ساخت و سازها مردم  بیشتر از سقف های شیروانی فاقد عایق حرارتی استفاده می کنند که همین امر موجب مصرف غیرمعقول در برق، گاز و آب شده است.

معاون توسعه و بهره برداری آب شرکت آبفا استان کرمان گفت: نصب سایبان روی کولر ابی  تا 30 درصد می تواند مصرف آب و برق را کاهش دهد، همچنین استفاده صحیح از مخزن و پمپ در جهت تأمین آب در ساختمان های بلندمرتبه، استفاده صحیح از فاضلاب خاکستری به منظور آبیاری فضای سبز منازل و جداسازی مصارف آب فضای سبز ادارات از آب شرب از جمله موضوعاتی است که برای رفع آن نیازمند همکاری و همیاری رسانه ها هستیم.

تصاویر
  • کرمان و زرند بحرانی ترین شرایط توزیع آب شرب را  در تابستان 1400 تجربه خواهند کرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری