X
"همه در مدیریت مصرف آب و انرژی همراه باشیم"

 "همه در مدیریت مصرف آب و انرژی همراه باشیم"

تابستان است و گرمای طاقت فرسایش. ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در بسیاری از شهرهای کشور، گرمای تابستان امسال را برایمان طاقت فرساتر از همیشه نیز کرده است.هرم گرما که بالا می گیرد، مصرف آب سرعتی تصاعدی به خودش می گیرد. نجات ما و دور ماندن از عطش و گرما، به وجود آب گره خورده است. خدا را شاکریم که بارش های کریمانه اش را اواسط بهار بر ما ارزانی داشت و در شرایطی که اوضاع به سمت و سویی می رفت تا وضعیت آب برای مشهد بحرانی تر شود نزول رحمت الهی، همسایگان امام مهربانی ها را از شرایطی سخت و طاقت فرسا دور نگه داش...
ﺳﻪشنبه، 09 مرداد 1403 | Article Rating
تابستان است و گرمای طاقت فرسایش. ثبت دمای بالای ۴۰ درجه در بسیاری از شهرهای کشور، گرمای تابستان امسال را برایمان طاقت فرساتر از همیشه نیز کرده است.
هرم گرما که بالا می گیرد، مصرف آب سرعتی تصاعدی به خودش می گیرد. نجات ما و دور ماندن از عطش و گرما، به وجود آب گره خورده است. خدا را شاکریم که بارش های کریمانه اش را اواسط بهار بر ما ارزانی داشت و در شرایطی که اوضاع به سمت و سویی می رفت تا وضعیت آب برای مشهد بحرانی تر شود نزول رحمت الهی، همسایگان امام مهربانی ها را از شرایطی سخت و طاقت فرسا دور نگه داشت.
اکنون که آغاز ماه محرم با شروع فصل گرما و تعطیلات تابستانی همراه شده، حضور خیل عظیم زائرین بارگاه منور رضوی در مشهد با افزایش میزان مصرف آب همراه شده است. گرمای بالای این روزها که کمتر تجربه کرده ایم را هم به این مسئله بیفزایید. تامین آب برای شهری ۴ میلیون نفری که ده ها میلیون زائر را در سال پذیرایی می کند در شرایط عادی به گفته آسان است بماند که باید به جنگ غول گرما هم رفت و رفاه زائران و مجاوران آقا امام رضا علیه السلام را نیز فراهم آورد بی آنکه کوچک ترین اخمی بر روی ماه تک تک شهروندان و زوار نازنین آقا بنشیند.
هیچ کلان شهری تجربه چندین و چند پیک مصرف آب همانند مشهد در سال را ندارد. وجود نازنین حرم امام هشتم علیه السلام دلدادگان بیشماری را در طول سال به مشهد می کشاند. چیزی بالغ بر ۳۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی.
تابستان هم که از راه میرسد همراه می شود با شلوغی جهانشهر مشهد که برای تامین آب تلاش هایی بی وقفه می طلبد. گرمای امسال نیز بر سختی کار افزوده و پیک حضور زوار در شروع تابستان و محرم و نیز ادامه آن که منتهی به دهه آخر ماه صفر است و پایان تابستان تامین آب برای کلانشهر مشهد را برای همه ما مهمتر از همیشه نموده است.
با این تفاسیر اما معتقدیم نه زائر نه مجاور آقا نباید ذره ای احساس کمبود و بی آبی نماید و تلاشمان جز این نیست و نخواهد بود. در این راه البته که نیاز به همراهی همسایگان و شهروندان شهر امام رضا علیه السلام داریم.
بیش از ۷۰ درصد از مصارف خانگی آب تبدیل به فاضلاب می شود. رقم به واقع درشت است. تنها اگر هر کدام از ما به اندازه ای دغدغه مندتر شویم که مصرف آب را مدیریت نماییم بی شک تاثیری قابل توجهی در گذر از شرایط اوج مصرف خواهیم داشت.
اما در این میان شعاری که با آن سال گذشته را پشت سر گذاشتیم و بحران کم آبی از سرهمه ما گذشت به نظر می رسد باز هم کارآمد باشد برای تدبیر در مدیریت مصرف آب. ۳ - ۳۰ - ۳ . مدیریت در استفاده از کولرهای آبی و کاهش ۳ ساعته زمان استفاده از آنها آن در اوقاتی از شبانه روز که کمتر به کولر نیازمندیم. ۳۰ درصد کاهش مصرف آب فلاش تانک سرویس های بهداشتی و ۳ دقیقه کاهش در زمان دوش گرفتن.
یادمان نرود برای نجات جان آب همه ما مسئولیم.
حسین اسماعیلیان
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد
تصاویر
  • "همه در مدیریت مصرف آب و انرژی همراه باشیم"
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری