X
روستاهای همدان در دولت سیزدهم سیراب شدند

 روستاهای همدان در دولت سیزدهم سیراب شدند

این‌بار بحث بر سر تأمین آب روستایی است، روستاهایی که برخی از آنها تا پیش از این با تانکر آبرسانی می‌شدند، اما در دولت مردمی سیزدهم طرحی به نام جهاد آبرسانی تعریف و قرارش بر محرومیت‌زدایی شد.
ﺳﻪشنبه، 22 خرداد 1403 | Article Rating
رفع چالش آب یکی از مسائلی بود که دولت سیزدهم از ابتدایی که سکان قوه مجریه را به دست گرفت، آن را آغاز کرد.
چالشی که هر روز هر شهر و روستایی را درمی‌نوردید، اما این مشکلات باعث نشد شهید جمهور اندکی خم به آبرو بیاورد یا سکون را در مقابل این مشکل در پیش بگیرد: بنابراین وزارت نیرو دولت سیزدهم پروژه‌های مختلفی را در حوزه تأمین آب شهری و روستایی در پیش گرفت.
در استان همدان برای تأمین آب شهر همدان و پروژه آبرسانی بین حوضه‌ای بارها صحبت شده است و همه می‌دانیم که جهاد بزرگ دولت بالاخره یک پروژه 17 ساله را به سرانجام رساند، به طوری که حدود 170 روستا و شهرهای همدان، بهار، صالح‌آباد، گل تپه، شیرین سو و پایگاه نوژه از آب سد تالوار، بهرمند می‌شوند.
اما این‌بار بحث بر سر تأمین آب روستایی است، روستاهایی که برخی از آنها تا پیش از این با تانکر آبرسانی می‌شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان برای حل این مشکل از پروژه‌هایی می‌گوید که به نام جهاد آبرسانی در استان تعریف شده و قرارش بر محرومیت‌زدایی است.
فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه پروژه‌های محرومیت‌زدایی استان همدان 160 روستا را در بر می‌گیرد اظهار کرد: اعتبار این پروژه بیش از 509 میلیارد تومان است که در راستای پیشبرد اهداف رفع محرومیت‌زدایی و آبرسانی به روستاهای استان، به همت دولت سیزدهم و با هماهنگی قرارگاه بسیج سازندگی امام حسن مجتبی(ع) در سال 1400 آغاز شد.
وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های آبرسانی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیروست تصریح کرد: همدان یکی از هفت استان برتر کشور در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مربوط به حوزه آب بوده و هر هفته این پروژه‌ها همراه با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و استانداری، رصد می‌شوند تا میزان تحقق آنها مشخص و در صورت لزوم تصمیمات لازم اخذ شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان ادامه داد: این پروژه شامل 54 باب مخزن با حجم 19 هزار و 650 متر مکعب، 223 کیلومتر خط انتقال، 182 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، هشت ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 101 لیتر در ثانیه و 22 حلقه چاه با آبدهی 110 لیتر در ثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه بیشترین عملیات اجرایی پروژه‌های در کبودراهنگ و تویسرکان است پیرامون خلاصه عملیات اجرا شده و در حال انجام گفت: 19 مخزن زمینی با 15 هزار و 200 متر مکعب ظرفیت، 195 کیلومتر اجرای خط انتقال، 120 کیلومتر اجرای شبکه توزیع، 37 حلقه حفر چاه و بهسازی چشمه و قنات و احداث دو باب ایستگاه پمپاژ در استان اجرا شده است.
وی درباره پروژه‌های جهاد آبرسانی در شهرستان بهار اظهار کرد: مخزن 250 ،500 و 200 متر مکعبی در روستاهای گنده‌جین، رسول‌آباد سفلی و جعفرآباد، خط انتقال و اصلاح شبکه در روستاهای گنده جین، آق کهریز، دهنجرد، روان و حسین‌آباد آشوری و حفر چاه، لایروبی و بهسازی قنات در روستاهای رباط زعفرانی، حسن ابدال، مالک اشتر، میهمله علیا و خلیل کرد در روستاهای شهرستان بهار اجرا شده است.
بختیاری‌فر بیان کرد: مخزن 200 متر مکعبی و خط انتقال در روستای عشاق و حفر چاه در روستای کرتیل آباد و پیرسواران در ملایر، حفاری چاه مکانیکی در روستای جربانلو و اجرای خط انتقال در روستاهای تکیه، یارمجه باغ و قره‌بلاغ در رزن، احداث مخزن 400 متر مکعبی و اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه‌ی روستای حکان در شهرستان درگزین و اتمام عملیات ساخت مخزن 300 مترمکعبی در روستاس ده موسی، اتمام عملیات حفاری چاه مکانیکی روستای توانه، کرک علیا، کرک سفلی، شیراوند، گوشه بدیع الزمان و اتمام عملیات اجرای شبکه و خط انتقال در روستاهای زرین باغ، ده‌موسی و طائمه در نهاوند، اجرا شده است.
وی اجرای عملیات خط انتقال و اصلاح و توسعه شبکه در روستاهای سد خرمرود و مجتمع اشترمل، احداث مخزن 500 و 200 متر مکعبی روستای اشتران و بوجان، اتمام حفاری چاه روستاهای گنبله، کهنوش، کرزان، وردآوردعلیا، قلقل، حاجی آباد، قلعه نورورز، آرزووج، خیرآباد، سازیان و احداث ایستگاه پمپاژ مجتمع اشترمل در تویسرکان و اجرای عملیات خط انتقال و اصلاح شبکه در روستاهای سراوک، فیض آباد، حفر دو حلقه چاه دستی در روستاهای بخش تجرک، اجرای شبکه روستاهای قشلاق، عمرآباد و قبان قلی، احداث مخزن بتنی 50 متر مکعبی روستای قشلاق مجتمع پیشخور و اجرای خط برق و تجهیز چاه روستای فیض آباد در فامنین را نیز از جمله پروژه‌های دانست که به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین از پروژهای دیگری سخن گفت که به اتمام رسیده و امروز در حال بهره‌برداری است که از جمله آن می‌توان به احداث مخازن 10هزار، 600 و 500 متر مکعبی مجتمع سنگستان، روستای ارزانفود و چشین و اجرای خط انتقال ارزانفود، سیمین ابرو و حیدره بالای شهر در شهرستان همدان اشاره کرد.
به گفته وی امروز شاهد اتمام عملیات ساخت مخزن 300 و 500 متر مکعبی روستای پیرملو و کمک علیا و سفلی، احداث ایستگاه پمپاژ مجتمع النجه گنجه با مخزن 200 مترمکعبی، حفر چاه مکانیکی در مجتمع چنارعلیا، کمک‌علیا، حفر چاه مکانیکی روستای کمک‌علیا و سفلی و اجرای خط انتقال و اصلاح شبکه روستای ملاولی در اسدآباد و اتمام عملیات ساخت پنج باب مخزن زمینی و هوایی با ظرفیت 700 مترمکعب در روستاهای کندتپه، قوره جینه و جزوان، پرورق و نورآباد، اجرای عملیات لوله گذاری خطوط انتقال و اصلاح شبکه در مجتمع عظیم دره، آقکند و اتمام عملیات حفاری چهار حلقه چاه دستی و مکانیکی در روستاهای سرایجوق و دالیجو، پرورق و داق‌داق آباد در اسدآباد هستیم.
برنامه‌ریزی برای تأمین آب پایدار روستایی‌
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اشاره به اینکه منابع تأمین آب این روستاها از چشمه، قنات، چاه و سد است تصریح کرد: در صورتی که وضعیت بارش و سفره‌های زیرزمینی مناسب باشد، آبرسانی به این روستاها پایداری مناسبی دارد اما هدف ما این است که چاه‌ها و مجتمع‌های آبرسانی در نقاطی اجرا شود که منابع آب زیرزمینی پایداری دارند اما تضمین صد درصدی در این زمینه وجود ندارد و رونق آنها به میزان بارش بستگی دارد.
وی با بیان اینکه روستاهای مجتمع پیشخور در فامنین و اشترمل در تویسرکان بیشترین تنش آبی در استان را دارند گفت: با توجه به نیاز استان و دستور استاندار، تمام روستاهای بالای 20 خانوار و زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب باید از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند به همین دلیل قرارداد دوم جهاد آبرسانی در استان برای آبرسانی به حدود 330 روستا با 960 میلیارد تومان منعقد شده است.
بختیاری‌فر با بیان اینکه با اجرای این دو قرارداد 490 روستای استان آبرسانی می‌شوند خاطرنشان کرد: تعداد روستاهای درگزین، رزن و ملایر، در قرارداد اول کم‌تر بود به همین دلیل تلاش ما بر این بوده تا این موضوع را در قرارداد دوم، جبران کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به پیشرفت 10 درصدی قرارداد دوم جهاد آبرسانی به روستاهای استان، یادآوری کرد: 68 هزار خانوار شامل 224 هزار نفر از قرارداد دوم جهاد آبرسانی به استان، بهرمند می‌شوند.
ساکنین روستاهای استان بیش از الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند
وی با اشاره به اینکه ساکنین روستاهای استان بیش از الگوی مصرف، آب استفاده می‌کنند، بیان کرد: یکی از مشکلات عمده ما در روستاها، عدم رعایت الگوی مصرف است و از آب شرب برای احشام و آبیاری محصولات جالیزی استفاده می‌کنند در حالی که اگر از آب فقط برای مصرف شرب استفاده کنند، مشکلی به وجود نمی‌آید.
بختیاری‌فر با بیان اینکه کمتر از 20 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند خاطرنشان کرد: در سال گذشته دو دستگاه تانکر تهیه کردیم که به کبودراهنگ و ملایر تحویل داده می‌شوند تا ناوگان آبرسانی ما را تقویت کنند.
مجری طرح جهاد آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان در این باره اظهار کرد: ساکنین روستاهای استان در زمینه‌ جهاد آبرسانی با ما به خوبی همکاری کردند و این پروژه نتایج خوبی به دنبال داشته است.
میرزائی با بیان اینکه آبرسانی به روستاهای استان منجر به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها می‌شود تصریح کرد: در اجرای بخشی از کارها، به دلیل نیاز استان، اقدامات ما بیشتر از قرارداد بوده است.
تصاویر
  • روستاهای همدان در دولت سیزدهم سیراب شدند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری