X
برگزاری آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس»

 برگزاری آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس»

آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات بخش مقدس» اثر «محمدعلی خرمی» در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد.این کتاب به بررسی پنجاه آیه قرآن که در آن کلمه آب به کار رفته پرداخته و تلاش کرده با استناد به آیات قرآن، برای حل مشکلات محیط زیستی راهکار ارائه نماید.
چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403 | Article Rating

آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات بخش مقدس» اثر «محمدعلی خرمی» در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد.

این کتاب به بررسی پنجاه آیه قرآن که در آن کلمه آب به کار رفته پرداخته و تلاش کرده با استناد به آیات قرآن، برای حل مشکلات محیط زیستی راهکار ارائه نماید.

لزوم بهره‌گیری از قرآن در مدیریت جامعه

مدیر دفتر فرهنگی دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: متاسفانه کمتر به تدوین و تبیین موضوعات مطرح شده در ادبیات دینی خود پرداخته‌ایم؛ حال آنکه دین، دریای بی‌کرانی از آموزه‌های معنوی است. اگر اعتقاد داریم که «لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» در کجای زندگی خود به آن تمسک کرده‌ایم؟ قرآن یک کتاب آسمانی است، اما برای استفاده زمینیان نازل شده است.

 سیدمحمد مسافری افزود: برای قرائت قرآن فضیلت‌هایی بیان شده و قطعا همین قرائت در روح و روان انسانی تاثیر می‌گذارد؛ اما امروز باید قرآن وارد زندگی و مدیریت جامعه شود. بسیاری از تئوری‌های مدیریتی را می‌توان از کلام حضرت امیر (ع) استخراج کرد و این موضوع مستلزم تلاش دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی است. نباید در این حوزه نیز کلی گویی کرد، بلکه باید به صورت مصداقی به موضوعات با رفرنس به منابع دینی پرداخت و با این روش می‌توان با دنیا وارد دیالوگ شد.

وی گفت: کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» با همین رویکرد، مورد حمایت دفتر امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت. آقای خرمی نویسنده این اثر، از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است که به سبب فعالیت‌های پژوهشی و آگاهی از موضوعات حوزه آب توانسته اثر کم نظیری را خلق نمایند که امیدواریم مورد استفاده جامعه دینی و دانشگاهی قرار گیرد.

 مسافری تصریح کرد: در راستای سیاستی که سال گذشته اتخاذ شد، هزینه انتشار کتاب نیز، توسط شرکت دلتانیروی گامرون که یک شرکت خصوصی است پرداخت شده است.

 باید از حق طبیعت سخن گفت

محمدعلی خرمی نویسنده کتاب «آب حیات‌بخش مقدس» در آیین رونمایی از این کتاب گفت: تاکنون در ظرف دین بیشتر از «حق الله»، «حق الناس» و «حق النفس» سخن گفته شده است؛ حال آنکه در ظرف جامعه مدرن، باید با استناد به منابع اصیل دینی از «حق الخلق» سخن بگوییم و این تعبیر با قواعد فلسفی نیز مطابقت دارد.

خرمی گفت: وقتی از حق الخلق سخن گفته می‌شود، پس ذیل این عنوان باید از حق زمین، حق آب، حق دریا و غیره نیز سخن گفت و چون ما در ظرف دین بحث می‌کنیم، برای بررسی این حقوق ابتداء باید تصور کامل از نگاه دین به این موضوعات پیدا نموده و سپس حقوق مورد نظر را استخراج نماییم.

نویسنده کتاب حیات بخش مقدس تصریح کرد: این کتاب با همین نگاه به بررسی پنجاه آیه‌ای پرداخته که در آن کلید واژه «ماء» وجود داشته است و البته آیات آب در قرآن بیشتر از این تعداد است و برای داشتن تصور صحیح از نگاه دین به این حیات بخش مقدس باید تمام این آیات و همچنین آیاتی که در آن موضوعات مرتبط به آب مطرح شده، بررسی گردد. اما هدف ما در این اثر، تنها طرح بحث بوده است.

خرمی گفت: بشر امروز نباید گمان کند که «ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند، تا او نانی به دست آورد و به غفلت یا بی غفلت بخورد»؛ بلکه هر کدام از اجزاء جهان خلقت سیر خود را طی می کنند و انسان برای داشتن زندگی سالم، گریزی از همزیستی مسالمت آمیز با همه بخش‌های خلقت ندارد؛ فساد اختلال در هرکدام از اجزاء خلقت، دامن‌گیر کل سیستم و از جمله خود بشر خواهد شد.

تصاویر
  • برگزاری آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس»
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری