X
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان:

 کیفیت آب شرب همواره در حال بررسی است/ کاهش آبرسانی سیاردر سالهای اخیر

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در راستای خدمت رسانی هرچه بیشتر به مشترکین روستایی و افزایش ضریب بهره مندی گفت: با وجود تمامی تلاش ها به منظور افزایش سطح بهره مندی مشترکین روستایی از آب آشامیدنی و ارتقاء سطح آبرسانی؛ هرگز از ارزیابی کیفیت آب آشامیدنی غافل نبوده ایم و کیفیت آب همواره تحت کنترل و ارزیابی بوده است.
ﺳﻪشنبه، 28 خرداد 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان؛ سید مصطفی هاشمی در ابتدای نشست مطبوعاتی که با حضور اصحاب رسانه و در آستانه هفته "صرفه جویی در مصرف آب" برگزار شد؛با اشاره به اینکه استان همدان یکی از استانهای روستانشین است که عمدتا جمعیت روستایی در آن بالاست؛گفـت: نسبت جمعیت روستایی به شهری در سطح کشور26 درصد است  اما این نسبت در استان همدان 36 درصد می باشد که این عدد نشان می دهد باید تلاش ها نسبت به کشور در روستاها مضاعف باشد.

وی افزود:در استان همدان 64.3 درصد جمعیت روستا نشین و مابقی در شهر ساکن هستند.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه استان همدان دارای یک هزار و62 روستا است،عنوان کرد: در مجموع؛ 190 هزارو 136خانوار؛ در روستاهای استان ساکن هستند که از این تعداد795 روستا معادل 86 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات آبفار هستند.

افزایش شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی

وی افزود: در حال حاضر شاخص بهره مندی روستاییان استان(بالای 20 خانوار) از آب آشامیدنی سالم 77.16 درصد می باشد و در مجموع 153 هزارمشترک تحت پوشش شرکت آبفار هستند.

وی درادامه درخصوص تاسیسات  شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان نیز اظهار داشت: در حال حاضر در سطح استان 880 حلقه چاه، 229 دهنه چشمه و 62 رشته قنات وجود دارد وظرفيت منابع تامين آب در استان معادل 38.72 میلیون متر مکعب در سال است.

مهندس هاشمی همچنین با بیان اینکه تعداد مخازن ذخیره آب در سطح استان 966 مورد است؛ خاطرنشان کرد:تعداد ایستگاههای پمپاژ آب نیز46 مورد می باشد که ظرفیت این ایستگاهها 28 هزارو 720متر مکعب در روز است.

وی در ادامه به وجود 63 مجتمع آبرسانی در سطح استان اشاره کرد و گفت: تعدادی از مجتمع های مذکور به بهره برداری رسیده و تعدادی در دست اجرااست که در صورت به ثمررسیدن این تعداد از ؛ 522 روستای استان، معادل 57 درصد جمعیت روستایی استان از خدمات شرکت آبفار بهره مند خواهند شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان همچنین با بیان اینکه تعداد مجتمع های آبرسانی الویت دار استان به منظور اجرا نیز 19 مجتمع می باشد؛ عنوان کرد:بر همین اساس 205 روستا، معادل 177 هزار نفر تحت پوشش این مجتمع ها خواهند بود.

وی همچنین به حفر 40 حلقه چاه  در سال گذشته اشاره و بیان کرد: سال 97 در مجموع 11 حلقه چاه را نیز لایروبی و کف کنی کردیم، ضمن اینکه 23 حلقه چاه نیز تجهیز شد.

وی افزود: اجرای 166 کیلومترشبکه توزیع، اجرای 81 کیلومتر خط انتقال،اجرای 7 کیلومتر خط برق، احداث 13 باب مخزن،فنس کشی 576 مترطول، بهسازی 4 دهنه چشمه و 5 رشته قنات و   احداث 2 باب ایستگاه پمپاژ نیز سال گذشته عملیاتی شد.

2.5 درصد روستاهای استان از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردارند

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد شبکه های جمع اوری فاضلاب نیز گفت: مطالعات مرتبط با این حوزه؛ در برخی از روستاها در حال اجرا، در برخی به بهره برداری رسیده و برخی به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میزان برخورداری روستاهای کشور ازشبکه جمع آوری فاضلاب کمتر از یک درصد است افزود: در استان همدان میزان برخورداری روستاها از شبکه جمع آوری فاضلاب بالاتر از میانگین کشوری و 2.5 درصد است.

وی افزود: همچنین تعدادی از پروژه های ایجاد تأسیسات فاضلاب با استفاده ازتسهیلات بانک توسعه اسلامی در حال اجرااست که از جمله آنها می توان به تاسیسات موجود در روستای ده پیاز اشاره کرد.

سید مصطفی هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه علاوه بر کمیت آب شرب تولید شده کیفیت آب نیز برای مااز درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ عنوان کرد: به همین منظور؛ تجهیز 8 باب آزمایشگاه در سطح تمامی شهرستانهای استان،بهره گیری از 291دستگاه کلریناتور مایعی؛265 کلریناتور گازی،استفاده از 19 دستگاه الکترولیز نمک طعام و نصب 19 دستگاه آب شیرین کن عملیاتی شده است.

انجام 5 هزارو 400 مورد آزمایشات فیزیکو شیمیایی/کیفیت آب همواره مدنظر است

وی در ادامه  با اشاره به اینکه در راستای ارتقاء سطح مطلوبیت آب؛ سال گذشته نیز تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی همدان و مرکز بهداشت منعقد شد؛ گفت: در حوزه بهداشت آب سال گذشته؛ نصب، راه اندازی و نگهداری یک دستگاه آب شیرین کن و انجام 5 هزارو 400 مورد آزمایشات فیزیکو شیمیایی به انجام رسید.

سیل را مدیریت کردیم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در ادامه به اهم اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا؛ تشکیل کمیته مدیریت بحران،راه اندازی و تجهیز اتاق بحران و پدافند غیر عامل، تأمین برق اضطراری ساختمان اداری شهرستان همدان و ملایر از طریق انرژی خورشیدی، بروز نگه داشتن 21 ایستگاه برداشت آب جهت خودروهای آبرسانی سیار، آماده به کار نگه داشتن 10 دستگاه خودرو آبرسانی سیارعملیاتی شد.

وی در ادامه ضمن اشاره ریزش های جوی اخیر درسطح استان؛ گفت:اگرچه این سطح از نعمات الهی موجب شکرگزاری است اما نباید تصور بر این باشد که بحران آب به طور کامل مرتفع شده  و باید دانست که با بارش های مقطعی مشکل چندانی حل نمی شود.

وی همچنین با اشاره به آسیب های ناشی از جاری شدن سیل در اثر ریزش های جوی اخیراظهار داشت: خوشبختانه با مدیریت خوبی که در شهرستانهای مختلف توسط مدیران شهرستانی حوزه آبفار صورت گرفت خسارت های احتمالی مدیریت شد و ذخیره سازی خوبی نیز در بخش منابع آبی انجام شد.

وی افزود:همچنین با توجه به سیل جاری شده در برخی نقاط استان و کشور؛ امداد رسانی به آسیب دیدگان سیل استان لرستان با اعزام تیم واکنش سریع کنترل کیفی در سال جاری، انجام اقدامات مدیریت بحران در 4 مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی در سیل اخیر، اعزام دو دستگاه تانکر آبرسانی سیار به استان های ایلام و اصفهان و آبرسانی به مناطق آسیب دیده از سیل و خشکسالی در سال 1395 و 1396، اعزام دو دستگاه تانکر آبرسانی سیار به استان های ایلام و اصفهان و آبرسانی به مناطق آسیب دیده از سیل و خشکسالی در سال 1395 و 1396 نیز در حوزه مدیریت بحران عملیاتی شد.

ایجاد سامانه 1523 در راستای اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اهم اقدامات انجام شده  در راستای اقتصاد مقاومتی؛ بیان کرد:راه اندازی سیستم چاپ در محل،   ایجاد سامانه 1523،جلب مشارکت های مردمی در اجرای پروژه های آبرسانی روستایی،واگذاری پروژه های تعمیر و نگهداری تآسیسات آبرسانی به بخش خصوصی، اجرای نیروگاه فتوولتاییک در ساختمان های اداری و واگذاری خدمات امور مشترکین به دفاتر پیشخوان دولت از جمله این اقدامات است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی در ادامه به موضوع راه اندازی سیستم چاپ در محل اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از ابتدای سال 96 ، سامانه قرائت کنتور و چاپ قبض در محل را در محدوده 9 شهرستان استان عملیاتی نمود.

وی بیان کرد:عملکرد این دستگاه بدین صورت است که کنتور خوان شرکت با توجه به دستگاهای هایی که در اختیار دارد (تبلت، پرینتر، دستگاه پوز) با مراجعه به درب منازل مشترکین، قرائت را انجام داده و علاوه بر صدور قبض در محل، شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز به موبایل مشترک پیامک می شودو در صورت اعتراض مشترک بصورت آنلاین اعتراض مورد بررسی قرار می­گیرد و مشترک میتواند در لحظه بدهی خود را پرداخت نماید.

مشارکت مردم در اجرای برخی پروژه ها

مهندس هاشمی همچنین به موضوع اجرای برخی پروژه ها با مشارکت مردم اشاره و عنوان کرد: سال گذشته 82 پروژه به مبلغ 14 میلیارد و 845 میلیون ریال با مشارکت مردم عملیاتی شد که این تعداد تاکنون در سال جاری 12 مورد بوده است.

وی در بحث واگذاری پروژه های شرکت آب و فاضلاب روستایی به بخش خصوصی نیز گفت: سال گذشته 19 پروژه تعمییر و نگهداری تاسیسات آبرسانی به روش واگذاری مدیریتی به بخش خصوصی واگذار شد.

وی در ادامه سخنانش ضمن اشاره به اهم اقدامات انجام شده در راستای اصلاح الگوی مصرف؛ نیز گفت: اجرای سیستم فشار در 45 روستای تحت پوشش،مجهز نمودن 320 مخزن در سطح استان به سیستم تله متری و مانیتورینگ به منظورجلوگیری از سرریز مخزن و کنترل الکتروپمپ،مجهز نمودن 286 مورد از منابع تأمین آب،شناسایی 1616 انشعاب غیر مجاز،رفع 1503 انشعاب غیر مجاز، تعویض 4787 کنتور خراب مشترکین،استاندارد سازی 805 مشترک،برگزاری 18 دوره آموزشی مصرف بهینه آب ویژه بانوان و دانش آموزان، از جمله این اقدامات بوده است.

کاهش آبرسانی سیار طی سالهای اخیر

سید مصطفی هاشمی در بخش  دیگری سخنانش به موضوع روستاهای تحت پوشش آبرسانی سیار اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تعداد این روستاها از 56 روستا در سال 93 به 19 روستا در سال 97 رسید.

افزایش سطح تعامل با رسانه های مجازی و مکتوب

وی در پایان ضمن تقدیر از عملکرد واحد روابط عمومی درترویج فرهنگ مصرف بهینه و ارتباط مستمر با رسانه های ملی و محلی،عنوان کرد: خوشبختانه بر اساس اطلاعات موجود؛ سال گذشته 510 گزارش و خبر و در سه ماهه نخست سال جاری بیش از 200 خبر از شرکت آب و فاضلاب روستایی در فضای رسانه منتشر شد که البته این مهم جز با همراهی اصحاب رسانه امکان پذیر نبود.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
فایل های پیوست
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری