نزدیک به سه دهه است که اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفهجویی در مصرف "آب" نامگذاری شده است و فصل گرما تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کمآبی، صرفهجویی و... بوده است اما به منظور وفاق و هماهنگی در ارکان وزارت نیرو و لزوم توجه همگانی، امسال با توجه به لزوم صرفهجویی در مصرف برق نیز این هفته با نام هفته صرفهجویی در آب و برق نامگذاری شده است.
این هفته به عنوان یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانهها جای خود را بازکرده است و هر ساله به این مناسبت، فعالیتهای فرهنگی_آموزشی بسیاری برای ارتقای آگاهیهای عمومی در مورد آب و برق و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام میشود.
افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقهمندی برای مدیریت مصرف آب و برق محورهایی هستند که رسانههای همگانی میتوانند پیرامون آنها اطلاعرسانی کنند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه با آن دست به گریبان میشوند، بیشتر آگاه کنند. در واقع مصرفکنندگان میدانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است.
هدر دادن منابع کنونی، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این مواهب الهی است. از این رو، شرکتهای آب و فاضلاب کشور، مدیریت منابع آب ایران و توانیر در این هفته با انجام اقدامهای فرهنگی به فرهنگسازی در زمینه اصلاح الگوی مصــرف آب و برق پرداخته و برنامههایی مانند هر سال در دست اجرا دارند که عنوانهای آن به شرح زیر است:
دستورالعمل اجرایی هفته صرفهجویی در مصرف آب و برق (مدیریت مصرف) 7-1 تیرماه 1398
شنبه 1/4/1398 ـ مدیریت مصرف آب و انرژی و خانواده
اهداف:
- فراهم کردن زمینه مشارکت خانوادهها در مدیریت مصرف
- افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف
فعاليتها:
- تقدیر از مشترکان كممصرف خانگی آب و برق و معرفی به رسانه ها
- دعوت از كودكان، نوجوانان و جوانان در امر ترويج فرهنگ مصرف بهينه آب در قالب ايجاد پايگاههاي اطلاعرساني در فرهنگسراها و ...
- اجراي برنامههاي آموزشي و فرهنگي در بوستانها، ایستگاههای مترو و سایر مراکز تجمع مردم با موضوع صرفهجويي در مصرف
یکشنبه 2/4/1398 – مدیریت مصرف آب و انرژی، افکار عمومی و رسانه
اهداف: استفاده گستردهتر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی به منظور
- افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرفکنندگان آب و برق نسبت به وضعیت منابع
- تشریح محدودیتها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق و ضرورت بسیج همگانی برای بهرهگیری از فنآوری و تجهیزات کاهنده و بهینهساز مصرف
فعاليتها:
- برگزاری نشست خبری مشترک با حضور مدیران عامل شرکت های آبفا، آب منطقهای، برق منطقهای و توزیع برق
- برگزاری کارگاه آموزشی خبرنگاران
دوشنبه 3/4/1398 ـ مدیریت مصرف آب و انرژی، صنعت، معدن، سازمانهای عمومی و موسسات خصوصی
اهداف:
- تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوریهای کاهنده مصارف آب و انرژی
- تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهرهبرداری از معادن متناسب با ظرفیتهای منابع آبی و انرژی کشور
- تبیین نقش سازمانها و موسسات در اعمال رویههای صحیح مصرف آب و انرژی در تاسیسات و ساختمان و ...
فعاليتها:
- برگزاری نمایشگاههای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف آب و انرژی و ارایه محصولات تولیدی آنها
- تقدیر از صنایع، سازمان و موسسات دولتی و غیر دولتی که به طور موثر مصارف آب و انرژی خود را کاهش دادهاند.
سهشنبه 4/4/1398 ـ مدیریت مصرف آب و انرژی، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست
اهداف:
- تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی
- تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست برای بقا و تداوم تمدن بشری
فعاليتها:
- برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی و پخش پیام های هشداردهنده در سطح شهرها و روستاها
- برگزاری ميزگرد تلويزيوني با حضور مسئولين استان، سازمان حفاظت محيط زيست و اساتيد دانشگاههاي علوم پزشكي استان
- هماهنگي برای بازديد از تاسيسات آب و فاضلاب و آب و برق برای گروههای مختلف
- تشويق مردم از طريق رسانهها براي جلوگيري از آلودهكردن حريم رودخانهها و منابع آبي
- اطلاعرسانيدر خصوص ضرورت و اهميت استفاده از شبكه نوین جمع آوری و دفع فاضلاب در حفاظت از محيط زيست و منابع آبي
- نصب پیام های حاوی اهمیت و نقش اجرای طرح های فاضلاب در تأسیسات صنعت
چهارشنبه 5/4/1398 ـ مدیریت مصرف آب و انرژی، خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکتهای مردمی و خیرین
اهداف:
- تشویق و ترغیب دستگاههای خدماترسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی
- تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایهگذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساختهای تولید و انتقال و توزیع آب و انرژی
- ترویج فرهنگ وقف برای اجرای طرحهای آب، فاضلاب، برق و ...
فعالیتها:
- برگزاری نشستهای مشترک با مسئولین خدمات شهری و روستایی به منظور ترغیب آنان برای کاهش مصارف آب و انرژی و جایگزین کردن پساب در مصارف آب در حوزه خدمات شهری و روستایی
- برگزاری نشستها و همایشها با هدف معرفی و تقدیر از خیرین
- معرفی طرحهای اجراشده با مشارکت مردم در رسانهها و یا در قالب بروشور و آگهی تلویزیونی و رادیویی
- معرفی تجربیات موفق مشارکت مردم در رسانهها و انتشار همگانی این تجربیات به ویژه در فضای مجازی
پنجشنبه 6/4/1398 ـ مدیریت مصرف آب و انرژی، اقتصاد و حقوق شهروندی
اهداف:
- تشریح ارزش اقتصادی آب و برق
- تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست
- تبیین وظایف و تکالیف شرکتهای آب و برق نسبت به مشترکین (مردم)
فعاليتها:
- اطلاعرساني در خصوص قیمت آب، برق و قيمت تمامشده آب و مقایسه با سایر کشورها
- نصب و انتشار پیام های مرتبط در اماکن عمومی (تبلیغات محیطی)
- برگزاري ميزگردهاي رسانهاي (راديو، تلويزيون، مطبوعات محلي)
- تهیه و انتشار اینفو گرافی و موشن گرافی در فضای مجازی و فضای عمومی ( نصب بنر حاوی اینفو گرافی در فضاهای شهری)
جمعه 7/4/1398ـ مدیریت مصرف آب و انرژی و آموزههای دینی
اهداف:
- تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی
- معرفی شیوههای صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی
فعاليتهای پیشنهادی:
- هماهنگي با ائمه جمعه براي پرداختن به موضوع آب و برق در نماز جمعه
- هماهنگي با ائمه جماعات مساجد براي تبيين موضوعات مربوط به آب و برق و مصرف بهينه خصوصاً بعد از نماز مغرب
- هماهنگي براي حضور مديران استاني و شهرستاني براي حضور در نماز جمعه و ايراد سخنراني
- توزيع اقلام تبليغي و بستههاي آموزشي در محل برگزاري نماز جمعه و مساجد.
- نصب پیام های هشداردهنده مصرف بهینه آب در وضوخانه ها و محل هایی که در معرض دید نمازگزاران است با هماهنگی هیئت امنای مساجد
- فراهم آوردن امکان بازدید روحانیون از تأسیسات، سدها، آب و فاضلاب و برق با هدف ارتقاء دانش آبی روحانیون