X
 7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 
معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور:

  7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امروز در کشور بیش از 7 هزار طرح استانی، 119 طرح ملی آبرسانی به همراه 195 طرح ملی فاضلاب در حال اجرا است.
چهارشنبه، 02 آذر 1401 | Article Rating
مجید آقازاده حبشی در کنگره ملی «علوم و مهندسی آب و فاضلاب» که در دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود 4 دهه است موضوع آب و مباحث پیرامون آن در دنیا از گردونه فنی و خدماتی فراتر رفته است، اظهار داشت: امروزه آب به عنوان کالایی با ماهیت راهبردی و قدرت اثرگذاری بر تحولات سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی و حتی نظامی بدل گشته است.
وی این حساسیت مضاعف و بی‌سابقه را ثمره افزونی تقاضا و کمیابی منابع آب با کمیت و کیفیت مناسب دانست و گفت: همین موضوع باعث شده تا مدیریت کلان و چاره‌اندیشی برای دشواری‌ها پیش‌رو در سطوح گوناگون محلی، ملی و بین الملی مطرح شود و با گذشت زمان و کمیابی بیشتر آب تصمیم‌گیری برای آن بیشتر تابع تصمیمات سیاسی خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جلب حمایت سیاسی، درگیر ساختن مصرف‌کنندگان در چاره‌اندیشی برای چالش‌های آبی، تحکیم مشارکت منطقه‌ای و بین بخشی و تحرک بخشیدن و جلب توجه مصرف‌کنندگان به موضوع آب را از جمله راهبردهای مدیریت آب با هدف مدیریت کارآمد و حفظ منابع آبی برای آینده برشمرد.
وی اجرای چنین اقداماتی را در نخستین گام نیازمند کارکنان و مدیران متبحر، دانش‌آموخته، پایبند به اصول حرفه‌ای و... دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا باید با بهره‌گیری از خرد جمعی و ظرفیت‌های مدیریتی و شناسایی نقاط ضعف بتوان برنامه‌های سازمانی را محقق ساخت.
آقازاده در ادامه به تشریح رویکردهای که به تحقق اهداف می‌انجامد پرداخت، یادآور شد: با توجه به تنوع مستمر نیازها و اقتضائات زمانی و مکانی راهکار تعریف شده و مشخصی برای الگوبرداری برای رسیدن به اهداف وجود ندارد و تنها با خلاقیت، دلسوزی و انگیزه است که راهکار مناسب به وجود می‌آید.
وی حفظ و تقویت خصلت‌های بنگاه‌داری و مهارت‌های تجاری‌سازی و به‌روزآوری شاخص‌های آن به همراه تقویت مهارت‌ها و قابلیت‌های فنی و مهندسی در سازمان و تقویت درک علمی از موضوعات بهداشتی و زیست‌محیطی در ابعاد نیروی انسانی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مهم‌تر از آن جبران زیست‌محیطی را از دیگر لازمه‌های موفقیت در مدیریت بخش آب و فاضلاب عنوان کرد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین برتری‌طلبی و تعالی‌جویی در کنار تعصب حرفه‌ای را لازمه موفقیت دانست و تصریح کرد: باید با ایجاد و تقویت روحیه یادگیری، مطالعه و کار و هم‌اندیشی در سطوح مختلف سازمان و چگونگی تعامل با سایر ذی‌نفعان، سازمان را برای مقابله با چالش‌های پیش رو که همواره در سطوح بالاتری ظهور می‌یابند تقویت و پویا نگه داشت.
وی تأکید کرد: تحقق این رویکرد و رسیدن به بنگاه‌های موفقیت در عرصه مدیریت آب و فاضلاب به ناچار از مسیر تجربه‌اندوزی و آینده‌نگری و توانمندسازی و شکوفاسازی استعدادها که همه آن‌ها از مجاری توسعه انسانی عبور می‌کند متصور است.
آقازاده با بیان اینکه خدمت‌رسانی شایسته با موانعی همچون تغییر ناخواسته اقلیم، بروز و تداوم خشکسالی و عدم همخوانی منابع اعتباری با حجم عملیات و شمار طرح‌های در حال اجرا رو به رو است، اظهار داشت: نقطه قوت و سرمایه واقعی ما در اعتماد و باور همگانی به توانمندی و عزم جدی و همت بلند کارکنان متعهد و وظیفه‌مند است.
وی خاطرنشان کرد: این سرمایه گران‌قدر که در طی سه دهه تلاش مضاعف و جهادگونه پیشینیان صنعت آب و فاضلاب به دست آمده دست‌مایه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای تحقق هدف‌ها و گذر از تنگناها و فائق آمدن بر کمبودها و دشواری‌ها است.
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه به گزارشی از پروژه‌های آب و فاضلاب در حال اجرا در کشور پرداخت و گفت: امروز بیش از 7 هزار طرح استانی، 119 طرح ملی آبرسانی به همراه 195 طرح ملی فاضلاب در کشور در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 32 طرح ملی آبرسانی و 34 ملی فاضلاب از پیشرفت فیزیکی بیش از 85 درصد برخوردار است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 7 طرح ملی آبرسانی و 6 طرح ملی فاضلاب افتتاح و تا پایان سال 17 طرح آبرسانی دیگر با مجموع ظرفیت 12 هزار و 710 لیتر بر ثانیه و 13 طرح فاضلاب با مجموع ظرفیت 362 هزار مترمکعب در روز تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
آقازاده با تأکید بر اینکه با اجرای طرح‌های فاضلاب در حال اجرا در پایان سال جاری ظرفیت تولید پساب در کشور به بیش از هزار و 500 میلیون مترمکعب خواهد رسید، ابراز داشت: این مقدار پساب ظرفیت مناسبی را برای استفاده ایمن و تأمین بخشی از نیاز آبی در حوزه‌های صنعت، فضای سبز شهری و فراهم می‌آورد.
وی با بیان اینکه در بخش روستایی نیز آبرسانی به 10 هزار روستا در مجموعه هدف‌گذاری شده است، اظهار داشت: در مجموعه نخست آبرسانی به 7 هزار روستا در قالب طرح محرومیت‌زدایی از چهره روستاهای کشور با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام می‌شود و در مجموعه دوم با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی به 3 هزار روستا آبرسانی خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: طرح بزرگ ملی آبرسانی به 5 هزار روستا نیز با بهره‌گیری از مشارکت خیرین آبرسان نیز برنامه‌ریزی شده و در حال پیگیری است.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت آب و فاضلاب در آینده ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری خواهد یافت، گفت: در همین راستا نیز پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در قبال آن تنها بر عهده یک سازمان خاص نیست بلکه مدیریت موفق و کارآمد نیز بر مدار اجماع جمعی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی همه ذی‌نفعان سامان می‌یابد.
آقازاده در پایان با بیان اینکه بی‌تردید طرح‌ها و خدمات فراگیر مستمر و پایدار آب و فاضلاب آیینه تمام نمای کارنامه ما است، تصریح کرد: آنچه تاکنون به دست آمده و آنچه پیش رو است پس از الطاف بی‌شائبه خداوند، مرهون خرد جمعی و تلاش همه سیاست‌گذاران، برنامه ریزان، مشاوران، پیمانکاران، اساتید دانشگاه و متعلق به همه مردم ایران است.

 

تصاویر
  •  7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 
  •  7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 
  •  7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 
  •  7314 طرح آب و فاضلاب در کشور در حال اجرا است/آبرسانی به 15 هزار روستای کشور 
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری