X
گزارش کامل  اقدامات انجام شده آبفا شیراز قبل، در زمان وقوع سیل و رسیدگی به مناطق سیل زده

 گزارش کامل اقدامات انجام شده آبفا شیراز قبل، در زمان وقوع سیل و رسیدگی به مناطق سیل زده

گزارش کامل اقدامات انجام شده آبفا شیراز قبل، در زمان وقوع سیل و رسیدگی به مناطق سیل زده
دوشنبه، 26 فروردین 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز، در زمان وقوع سیل، شرکت آب و فاضلاب شیراز در کنار رسالت خود در راستای تأمین آب شرب سالم و استمرار خدمات دفع فاضلاب دوشادوش  سایر دستگاه های دولتی و امداد رسان برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیل زده حضور داشت که با تمهیدات ، اتخاذ تدابیر و با تلاش عوامل اجرایی و کارکنان شرکت با آمادگی لازم و کامل  در تأسیسات ،امکانات و خدمت رسانی به مردم شیراز  خللی ایجاد نشد به عبارتی آمادگی و میزان تاب‌آوری تأسیسات و امکانات شرکت؛ سامانه‌های تأمین و توزیع آب و همچنین خط انتقال و شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب شهر شیراز به نوعی در بوته آزمایش قرار گرفت.

مدیران و کارکنان در امر تامین و توزیع آب کلانشهر شیراز به صورت کشیک و  آماده باش کامل در ایام تعطیلات نوروزی از واپسین روزهای سال تا پایان تعطیلات نوروزی حضور داشتند. همچنان از همان لحظات اولیه جاری شدن سیلاب ، 13 نفر از همکاران به عنوان امدادگر و نیزنیروهای آبفا شیراز با اعزام یک دستگاه جرثقیل 20 تن، دو دستگاه جرثقیل 4 تن،7 دستگاه واترجت و جنتکس، بیش از از 15 دستگاه پمپ های خودمکش، کف کش و لجن کش (تنها در بخش فاضلاب) در محل حادثه حضور یافتند.

همچنین به منظور تامین، ذخیره سازی، انتقال و توزیع آب شرب شهروندان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، پیشگیری های لازم که مانع بروز اختلال در انجام وظیفه ذاتی شرکت به صورت شبانه روزی در شهر شیراز و صدرا صورت گرفت. شناسایی و پیش بینی رفع مشکل تامین آب به ویژه در مناطق سیل گیر که با مشکل احتمالی کمبود تولید آب روبرو بودند در اولویت کار شرکت قرار گرفته بود و با تدارک دوتانکر آبرسانی سیار جهت کمپ های نوروزی ، آبرسانی ثابت و سیار صورت گرفت تا با قطعی مواجه نشویم.همچنین در زمان قطع جریان آب نیز به علت رفع حادثه شبکه آب، در اثر جریان سیل آبرسانی سیاربه مناطق صورت می گرفت.

در زمان وقوع سیل شرکت آبفا شیراز با سرعت عمل و شتاب بیشتر در رفع حوادث آب و انسدادهای مکرر شبکه جمع آوری فاضلاب همت گماشت به گونه ای که تعمیرآب بردگی خط انتقال 300 میلیمتر فولادی در عرض مسیل به طول 150 متر در کمتر از 24 ساعت انجام شد .همچنین در پروسه زمانی 3 روزه در تاریخ پنجم تا هفتم فروردین ماه بیش از 148 مورد حوادث آب از طریق سامانه ارتباطات مردمی در مرکز 122 گزارش و رفع شد. در حوادث و انسدادهای شبکه جمع آوری فاضلاب از طریق سامانه ارتباطات مردمی در مرکز 122 و گزارشات دریافتی از سایر دستگاه ها به اکیپ های امداد و حوادث نیز در تاریخ 5 تا 12 فروردین ماه افزون بر 650 مورد ابلاغ وبا سرعت رفع گردبد.

 

امور کنترل کیفیت آب و فاضلاب شیراز باهدف اطمینان از سلامت آب شرب در شرایط بحران و جلوگیری از ایجاد مسائل و مشکلات خدمات لازم را از طریق بخش‌های بهداشت آب ، پایش و نمونه‌برداری به‌صورت 24 ساعته در تمامی تعطیلات نوروز در زمان وقوع سیل ارائه کرد.شرکت آبفا شیراز با برنامه ریزی و فراهم نمودن زمینه های فنی و در نظر گرفتن مسائل کیفی در زمان سیل با توجه جدی به حفظ کلر باقیمانده آب مطابق آخرین استاندارد کشور و مراقبت های لازم در مقابل آلودگی ها و بیماری های مرتبط با آب و نیز همکاری با مراکز بهداشتی – درمانی، برنامه ریزی لازم جهت حفظ شاخص های کیفیت آب شرب در حد مطلوب اقدام نمود.این شرکت در محدوده تحت تاثیر سیل، سیستم های گند زدایی آب شامل سه دستگاه کلرزن گازی و یک دستگاه سیستم الکترولیز نمک طعام اضافه کرد همچنین انجام عملیات کلر زنی به صورت دستی و در تمام طول شبانه روز در مخازن به منظور حفظ کلر باقیمانده در شرایط بحرانی صورت داد.مراجعه مکرر به ایستگاه‌های کلرزنی، حمل بشکه‌های کلر در بارندگی و در میان گل‌ولای، نمونه‌برداری و کشت میکروبی شبکه و منابع، کلر سنجی به‌طور مستمر و تعامل 24 ساعته با نمایندگان مراکز بهداشت از مهم‌ترین اقدامات امور کنترل کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا شیراز در زمان وقوع سیل بود.

چالش هائی که با باز کردن در منهول های فاضلاب موجب انسداد های متعددی بالغ بر 1280 مورد شد که حجم کاری بسیار مضاعفی در حوزه بهره برداری فاضلاب ایجاد نمود . در زمان وقوع سیل خطوط انتقال فاضلاب با قطر 400،500،600 و جنس لوله بتنی در حدود  20 کیلومتر خسارت دید. همچنین در جریان سیل شیراز چهار دستگاه پمپ خودمکش با قطر لوله 6و 8 و یک دستگاه جنتکس با ظرفیت 12000 لیتر و فشار 250 بار آسیب دید. تخریب خط انتقال آب با جنس لوله فولادی و قطر لوله 300 میلیمتری،تخریب و آب بردگی جاده سرویس و آبگرفتگی ایستگاه پمپاژ از دیگر خسارات وارده شده به پروژه های آبفا شیراز بود.

در زمان سیل و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در بارشهای اخیر اطلاعات مرتبط با تولید شامل روشن و خاموشی چاهها، حجم آب ذخیره شده در مخازن و آب دریافتی از سد، دما و ... گزارش می شد. از دیگر اقدامات شرکت در زمان سیل و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در بارشهای اخیر،ساخت و نصب لوله فلزی سایز 100 به شکل U به طول 15 متر جهت خط شبکه برای یکی از مناطق،نصب بوشن جهت واحد کلرزنی بر روی چاه، ساخت قاب سرچاهی و آماده سازی لوله آبده جهت چاه های جدید، ساخت جعبه محافظ فلومتر، بازدید از خط لوله 300 جهت جابجایی، آماده بکار بودن تمامی پرسنل، کارشناسان و نیروهای فنی و در نهایت امداد رسانی به سیل زدگان پس از انجام ماموریت اداری از جمله عملکرد دفتر بهره برداری از تاسیسات تولید آب شرکت آب و فاضلاب شیراز بود.

آبفا شیراز در جریان سیل با تامین تجهیزات و پمپهای خودمکش با همکاری سایر ارگانها  و عموم مردمی که دچار آبگرفتگی اماکن، پلها و زیر گذرها شده بودند شتافت و با عنایت و لطف خداوند متعال و برنامه ریزی و فراهم نمودن زمینه های مورد نیاز، بر اساس گزارش های روزانه مسئولین کشیک، به طور متوسط روزانه بیش از 55 درصد از حجم مخازن ذخیره آب شهر شیراز تکمیل وضعیت شبکه توزیع مناسب وپایدار بدون اعتراضات مردمی نسبت به کیفیت و کمیت آب و همچنین بدون حادثه تاثیر گذار بر امر تامین آب کلانشهر شیرازدر ایام یاد شهده سپری شد.

 

تصاویر
  • گزارش کامل  اقدامات انجام شده آبفا شیراز قبل، در زمان وقوع سیل و رسیدگی به مناطق سیل زده
  • گزارش کامل  اقدامات انجام شده آبفا شیراز قبل، در زمان وقوع سیل و رسیدگی به مناطق سیل زده
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری