X
وزیر نیرو: پروژه های آب و فاضلاب برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد

 وزیر نیرو: پروژه های آب و فاضلاب برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد

پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرستان کنگاور با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی، به بهره برداری رسید.
چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1397 | Article Rating
 تصفیه خانه فاضلاب شهر کنگاور امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت 97)  با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو، مهندس حمیدرضا جانباز رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، هوشنگ بازوند استاندار، علیرضا تخت شاهی مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه و جمعی از مدیران و مسئولان محلی به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، دکتر رضا اردکانیان در آیین افتتاح این تصفیه خانه با بیان اینکه  امروزه نوع رفتار حکومت ها با مسائل آب و‌ فاضلاب بیانگر سطح توسعه یافتگی کشورها است و اثر زیادی بر جنبه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رفاه مردم دارد، ابراز امیدواری کرد با توسعه سرمایه گذاری در بخش فاضلاب و پای کار آمدن بخش خصوصی، شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در کشور ارتقاء یابد.

وی با اشاره به قرارگیری ایران در منطقه گرم و خشک، و اهمیت برنامه ریزی برای بهره مندی از آب پایدار افزود: پروژه های آب و فاضلاب به ویژه با توجه به اهمیت آب و بحران خشکسالی، برای کشور ما اهمیت ویژه و حساسی دارند.

دکتر اردکانیان با تأکید بر اینکه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب به لحاظ ارتباط مستقیمی که با سلامتی مردم دارند دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند، افزود: در دنیا عقب ماندگی های زیادی حتی در کشورهای توسعه یافته در این زمینه وجود دارد و یکی از شرمندگی‌ها در بحث سیستم های بهداشتی جهان، بحث فاضلاب است.

وزیر نیرو ادامه داد: اهمیت فاضلاب آنگونه است که یک مترمکعب آن می تواند 40 مترمکعب آب سالم را آلوده کند درحالیکه پساب‌های تصفیه شده، یک منبع مطمئن و‌ پایدار تامین آب خصوصاً در بخش صنعت به حساب می آیند.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به پایین بودن پوشش شبکه فاضلاب در دنیا از جمله کشوری مثل هندوستان، افزود: این در حالی است که در کشور ما 50 درصد جمعیت شهری و روستایی تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و‌ این شاخص در استان کرمانشاه بیش از 87 درصد یعنی خیلی بیشتر از نرم کشوری است.

وی ابراز امیدواری کرد، با توسعه سرمایه گذاری در بخش فاضلاب و پای کار آمدن بخش خصوصی، شاخص های این حوزه در کشور بیش از پیش ارتقاء یابد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اکنون 99.8 درصد جمعیت شهری و بیش از 82 درصد جمعیت روستایی کشور از خدمات آب سالم و پایدار برخوردار هستند.

دکتر اردکانیان سپس با اشاره به توسعه خدمات برق و آب کشور در 40 سال اخیر، گفت: اگرچه جمعیت کشور در این مدت 2.3 برابر شده، اما ظرفیت نیروگاه های برق و تعداد مشترکین این حوزه 11 برابر، قله مصرف برق در کشور 15 برابر، تعداد روستاهای برقدار 13 برابر، گاز مصرفی نیروگاه ها 47 برابر و میزان انرژی مورد نیاز برای مصرف، حدود 18 برابر شده است.

وی تأکید کرد: با همه این اقدامات انجام شده، شاخص رضایتمندی مردم چندان بالا نرفته است و جای کار زیادی داریم در برخی جوامع یک صدم این کارها هم انجام نشده اما احساس رضایت مردم بیشتر است، که بخش مهمی از این امر به مسئولین و متولیان امر بر می گردد.

وزیر نیرو اعتماد عمومی مردم را یکی از مهمترین سرمایه ها دانست که دشمن هم قصد دارد از این محل به ما ضربه بزند.

وی ‌با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این اعتماد عمومی خدشه دار شود، بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور هم تاکید دارند ما باید نوکر مردم باشیم و نوکری مردم را برای خود ارزشمند بدانیم.

دکتر اردکانیان در ادامه از تصفیه خانه فاضلاب کنگاور به عنوان یک پروژه مهم یاد کرد و‌ گفت: خوشبختانه با حمایت های دولت، تلاشهای نمایندگان، استاندار و مدیرعامل شرکت آبفا در کرمانشاه 8 تصفیه خانه فاضلاب و دو تصفیه خانه آب فعال داریم و یک تصفیه خانه آب و 3 تصفیه خانه فاضلاب نیز در دست اجرا است.

وی در پایان بر تسریع در اجرای پروژه سد کبوتر لانه کنگاور هم تاکید کرد و از خدماتی نیز که در زلزله اخیر به مردم استان ارائه شد، قدردانی نمود.

 

·         مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمانشاه:

8 تصفیه خانه فاضلاب استان کرمانشاه در مدار بهره برداری قراردارند

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در آیین افتتاح این پروژه طی سخنانی با اشاره به ویژگیهای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر کنگاور، گفت: عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب کنگاور در زمینی به مساحت 6 هکتار، شهریور ماه سال 1391 آغاز شد که باوجود مشکلات مالی پیش روی طرح توانستیم با همکاری پیمانکار پروژه، مدول اول و دو خط جریان فاضلاب را با ظرفیت کنونی 8 هزار مترمکعب و قابلیت تحت پوشش قرار دادن 52 هزارنفر آماده بهره برداری کنیم.

مهندس علیرضا تخت شاهی ظرفیت نهایی این تصفیه خانه در افق طرح (سال 1420) را حدود 12 هزار متر مکعب در شبانه ‌روز اعلام کرد و افزود: قابلیت اجرا و افتتاح مدول دوم و خط سوم پروژه را نیز درصورت تأمین اعتبار، داریم.

وی افزود: سیستم جدید تصفیه فاضلاب ضمن کاهش هزینه‌های اجرایی ابنیه، تمامی مزایای یک فرآیند لجن فعال با هوادهی گسترده و قابلیت حذف نیتروژن و فسفر را داراست.

وی گفت: این سیستم با دارا بودن راندمان بالا در تصفیه فاضلاب، میزان اندکی لجن تولید می کند که پساب خروجی نیز به راحتی قابل استفاده در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل آبفا استان کرمانشاه هزینه پروژه تصفیه خانه فاضلاب کنگاور را تا این مرحله، 230 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این پروژه در شرقی ترین نقطه استان که از نقاط کم آب تر استان هم می باشند به اجرا درآمده است.

مهندس تخت شاهی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه هم اکنون 8 تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قراردارد، تصریح کرد: علیرغم مشکلات اقتصادی در سطح استان، یک برنامه و جدول زمانبندی را تنظیم کرده ایم تا مطابق برنامه به تعهداتمان عمل کنیم.

به گفته مدیر عامل شرکت آبفای استان کرمانشاه اولین قرارداد بازچرخانی آب خاکستری به مدار بهره برداری در عرصه صنعت، با همکاری شرکت آب منطقه ای در پالایشگاه آناهیتا منعقد شده تا پساب حاصله از تصفیه فاضلاب در آنجا استفاده شود.

شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.

 

تصاویر
  • وزیر نیرو: پروژه های آب و فاضلاب برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد
  • وزیر نیرو: پروژه های آب و فاضلاب برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد
  • وزیر نیرو: پروژه های آب و فاضلاب برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری