X
جداسازی آب بهداشتی و شرب روستاهای تهران از شهریور ماه/ هدررفت آب 38درصد است

 جداسازی آب بهداشتی و شرب روستاهای تهران از شهریور ماه/ هدررفت آب 38درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران از جداسازی آب بهداشتی و شرب از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برنامه تخصیص کامل 10 میلیون مترمکعب آب از سد ماملو برای روستاهای استان تهران اجرایی می شود.
ﺳﻪشنبه، 04 اردیبهشت 1397 | Article Rating

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران از جداسازی آب بهداشتی و شرب از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برنامه تخصیص کامل 10 میلیون مترمکعب آب از سد ماملو برای روستاهای استان تهران اجرایی می شود.


رضاپور رجب با اشاره به اینکه هیچ روستایی در استان تهران با تانکر آبرسانی نمی‌شود، گفت: تولید روزانه آب برای 410 روستای استان تهران 3 هزار لیتر بر ثانیه است که از 365 حلقه چاه تأمین می‌شود. 

*برنامه تأمین آب روستاهای تهران از منابع سطحی

وی افزود: بنابراین از آنجا که تأمین آب شرب روستاهای تهران تماماً از منابع زیرزمینی بود از سال 94 این موضوع مورد توجه قرار گرفت که برای تأمین و هر چه پایدارتر کردن و بالا بردن کیفیت آب روستاهای استان تهران به سمت تأمین آب از منابع سطحی نیز حرکت کنیم.

پوررجب اضافه کرد: بر این اساس و پس از پیگیری‌های زیاد مقرر شد تا سالانه از سد ماملو 10 میلیون مترمکعب آب برای روستاهای جنوب استان تهران تأمین شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران، گفت: تأمین این 10 میلیون مترمکعب به عبارتی 360 لیتر در ثانیه خواهد شد که تاکنون موفق شده‌ایم 180 لیتر در ثانیه را محقق کنیم و تا پایان سال جاری نیز عدد 360 لیتر بر ثانیه از سد ماملو محقق خواهد شد.

*احداث 30 مجتمع آبرسانی با اعتباری بالغ بر 78 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه

پوررجب با تأکید بر اینکه در حال حاضر روستاهای استان تهران به 30 مجتمع آبرسانی مجهز هستند، گفت: برای تجهیز روستاهای استان تهران 78 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی جذب و هزینه شد تا با حفر و تجهیز چاه، احداث خطوط انتقال و ساخت مخازن زمینی و هوایی و خرید ژنراتورهای برق 55 درصد از 410 روستای استان تهران را به این مجتمع‌های آبرسانی مجهز کنیم.

وی با  اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه 80 درصد روستاهای استان تهران به مجتمع‌های آبرسانی مجهز خواهند شد، خاطرنشان کرد: قطعاً هر چه به سمت تجهیز مجتمع‌های آبرسانی حرکت کنیم تعداد روستاهای تک روستایی که از چاه‌ها و قنات آب موردنیاز خود را تأمین می‌کنند کاسته خواهد شد.

به گفته وی، تجهیز روستاها به مجتمع‌های آبرسانی موجب پایداری آب و بالا رفتن کیفیت آب خواهد شد.

پوررچب با اشاره به اینکه در تمام روستاهای استان تهران خط انتقال و مخازن، کلرزنی و فرایند تولید و توزیع به خوبی انجام می‌شود تا کمیت و کیفیت آب افزایش یابد، گفت: در حال حاضر روستاهای استان تهران به هفت آزمایشگاه مجهز هستند که تمام آزمایش‌های شیمیایی و میکروبیولوژی را انجام می‌دهند بنابراین با استفاده از دستگاه‌های نمک طعام و کلر مایع به جای کلرزنی گازی موفق شده‌ایم میزان کلر باقی‌مانده در شبکه آب را به بالای 99.5 درصد و درصد مطلوبیت میکروبی آب به 99.8 درصد برسد.

*جداسازی آب شرب و بهداشت از شهریور

پورجب از جداسازی آب شرب و بهداشتی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: برای بالا بردن کیفیت آب در روستاهای استان تهران از روش نانوفیلتراسیون استفاده شده است و از شهریور ماه سال 97 این اقدام در روستای گلحصار شهرری با روش فیلتراسیون برنامه دو شبکه‌ای شدن آب اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در شبکه‌ای شدن ‌آب شرب و بهداشتی یک شبکه مجزا ایجاد نمی‌شود، افزود: در این روش از لوله‌های آب برای آب بهداشتی و استفاده آب شرب به روش تصفیه‌خانه فیلتراسیون آب شرب توزیع خواهد شد.

وی تأکید کرد: قطعاً با اجرای دو شبکه‌ای شدن آب شرب مصرف آب به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد و کیفیت آب شرب نیز بالاتر خواهد رفت.

وی در خصوص مصوبه شورای امنیت ملی برای مقابله با آلودگی آب شرب، گفت: طرح مقابله با ‌آلودگی آب شرب تهران 23 روستای بالادست سد ماملو و 43 روستای بالادست سد لتیان مطالعات خوبی انجام شده است و طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب روستاهای آهار و امباج شمیران به مدار بهره‌برداری وارد شده و کلنگ این اقدام در روستای زردبند شمیران در شهریور ماه به زمین زده خواهد شد.

*پرت آب 38درصد است

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر میزان پرت آب در شبکه آب روستایی تهران چند درصد است، گفت: در اواخر سال 93 میزان آب به حساب نیامده حدود 43 درصد بود که این 43 درصد شامل آب بدون درآمد واقعی و ظاهری بود.

وی با اشاره به اینکه آب بدون درآمد واقعی شامل پرت آب و نشت آب از لوله‌ها و سر ریزمخازن می‌شود، اظهار داشت: با هماهنگی دهیاری‌ها اقدام به اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی روستاها و ایستگاه‌های پمپاژ کردیم و تعداد حوادث شبکه آب را 45 درصد کاهش دادیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران ادامه داد: با این اقدامات توانستیم میزان آب بدون درآمد را کاهش دهیم و  به 38 درصد برسانیم که البته در برنامه ششم توسعه این عدد باید به 20 درصد برسد.

به گفته وی، برای کاهش پرت آب چه واقعی و چه ظاهری باید علاوه بر فرهنگ‌سازی به اصلاح و بازسازی کنتورهای فرسوده و خراب اقدام کنیم.

تصاویر
  • جداسازی آب بهداشتی و شرب روستاهای تهران از شهریور ماه/ هدررفت آب 38درصد است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری