X
كرونا مصرف آب را در همدان افزايش داد

 كرونا مصرف آب را در همدان افزايش داد

به دليل افزايش 35 درصدي مصرف آب از زمان شيوع كرونا، در استفاده از كولر در مصرف آب صرفه جويي شود.
دوشنبه، 20 مرداد 1399 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان از افزايش مصرف آب در استان خبر داد و گفت: از اسفندماه سال گذشته با شيوع كوويد 19 مصرف آب در استان همدان بين 30 تا 35 درصد افزايش پيدا كرده است.
سيدهادي حسيني بيدار بيان كرد: از شهروندان تقاضا داريم به منظور رعايت موازين بهداشتي و پروتكل هاي بهداشتي و در استفاده از كولر در مصرف آب صرفه جويي كنند.
وي با يادآوري اينكه تنظيم فشار آب بر اساس ساعات شبانه و روز نيز موجب كاهش هدررفت آب در اين استان شده است، اظهار كرد: توان توليد آب در همدان شامل 400 ليتر در ثانيه توسط سد اكباتان و يك هزار ليتر تصفيه خانه شهرك شهيد بهشتي به همراه آب تأمين شده توسط تپه عباس آباد است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب همدان گفت: 92 درصد آب توليدي اين استان در بخش كشاورزي، 2 درصد در بخش صنعت و 6 درصد براي مصارف خانگي در مناطق شهري و روستايي استفاده مي شود.
حسيني بيدار افزود: 95 ميليون متر مكعب آب در مناطق شهري از طريق 3 سد، 180 حلقه چاه و 4 تصفيه خانه براي يك ميليون و صد هزار نفر در شهرها تأمين و همچنين آب مورد نياز روستاها نيز از طريق 880 حلقه چاه، 229 چشمه 64 رشته قنات براي 620 هزار نفر جمعيت تأمين مي شود.
وي ادامه داد: ظرفيت توليد آب در همدان حدود هزار و 750 ليتر در ثانيه است ولي در ماه هاي تير، مرداد، شهريور و مهر به دليل افزايش مصرف، امكان بروز نارسايي هايي در توليد آب زياد است و در اين ماه ها آبي از تپه عباس آباد نيز تأمين نمي شود.
وي ادامه داد: سرانه مصرف خانگي در شهر همدان براي هر نفر 190 ليتر در هر شبانه روز است و درحالحاضر بيش از 80 درصد روستاها زير پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند.
مديرعامل آب و فاضلاب استان همدان در بخش ديگري از سخنانش به مديريت مصرف آب اشاره كرد و گفت: مديريت واردات و صادرات آب مجازي يعني كالاهاي كم آب بر صادر و كالاهاي پر آب بر وارد كشور شود؛ زيرا توليد يك كيلوگرم گندم نيازمند هزار و 300 ليتر آب است.
حسيني بيدار با بيان اينكه وضعيت دسترسي مردم جهان به آب آشاميدني دشوار شده است اظهار داشت: بخش قابل توجهي از مردم كشور به دست آوردن آب آشاميدني 3 ساعت در روز بايد پياده روي كنند.
وي ادامه داد: اقدام هاي صورت گرفته در شهر همدان موجب مديريت منابع آبي شد با وجود اين در سال 86 متوسط آب توليدي شهر همدان هزار و 950 ليتر در ثانيه بود اما سال گذشته نه تنها توليد افزايش نيافت بلكه كاهش نيز داشته است.
وي دليل اين امر را مؤلفه هايي همچون افزايش جمعيت، رشد شهرنشيني، حاشيه نشيني و افزايش ساختمان ها دانست.
حسيني بيدار درباره آب رساني از سد تالوار به همدان هم گفت: اجراي اين طرح بايد در سال 90 پايان يافته و آب در اختيار شركت آب و فاضلاب همدان قرار مي گرفت اما با وجود گذشت 9 سال به دليل كمبود اعتبارات اين طرح به نتيجه نرسيده است.
وي ادامه داد: در سال هاي گذشته نه تنها آب سد تالوار به همدان نرسيد بلكه آب چاه ها نيز از هزار ليتر در ثانيه به 300 ليتر كاهش يافتند با وجود اين با مديريت آب و فاضلاب و همكاري تيمي، مصرف آب مديريت شد.
وي گفت: براي تأمين آب مورد نياز شهر همدان از استخر عباس آباد شهر همدان نزديك 200 ليتر در ثانيه آب به مدت چند ماه تأمين مي شود كه قرار است با نصب تصفيه خانه در اين مكان ميزان آب دريافتي از تپه عباس آباد را به 300 ليتر در ثانيه افزايش داد.
مديرعامل آب و فاضلاب همدان گفت: بارش هاي زيادي در اين محدوده صورت مي گيرد كه به دليل نبود تجهيزات، آب ها هدر مي روند، درحالي كه مي توان آب هاي موجود در اين محدوده را مديريت كرد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب همدان گفت: ميزان جمعيت زير پوشش فاضلاب در اين استان با 25 درصد افزايش به 76 درصد رسيده است، درحالي كه اين آمار در كشور به طور ميانگين 50 درصد است.
وي ادامه داد: در عين حال 95 تا 98 درصد ساكنان حواشي شهر همدان نيز زير پوشش خدمات فاضلاب هستند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان با بيان اينكه خط قرمز شركت آب و فاضلاب كيفيت است و اگر آب كيفيت نداشته باشد ترجيح مي دهيم آن را قطع كنيم، گفت: بيشتر كارها به صورت تعهدي اجرا مي شود و پيمانكاران و نيروهاي شركت كارها را پيش مي برند.
وي گفت: حدود يك ماه پيش مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي كشور از همه واحدهاي تصفيه خانه همدان بازديد كرد و از وضعيت كيفي پساب خروجي تصفيه خانه و فرايند كلي تصفيه فاضلاب، از واگذاري پساب به ميزان 20 ليتر در ثانيه به پتروشيمي هگمتانه استقبال كرد و خواستار اجراي خط انتقال و تكميل تجهيزات و ابنيه ايستگاه پمپاژ توسط شركت صنايع پتروشيمي هگمتانه در اسرع وقت شد.
حسيني بيدار ادامه داد: ميزان تصفيه فعلي فاضلاب در اين تصفيه خانه 700 ليتر در ثانيه است و با توجه به اينكه پتروشيمي هگمتانه نيازمند 20 ليتر در ثانيه پساب فاضلاب است، نيازهاي اين مجتمع به طور كامل تأمين خواهد شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان گفت: اين استان در زمينه تحت پوشش قرار دادن مشتركين فاضلاب از ميانگين كشور وضعيت بهتري دارد و 26 درصد بيشتر از ميانگين كشوري است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان همدان افزود: از زمان ادغام آب و فاضلاب روستايي با شهري، برنامه ريزي براي ايجاد مجتمع هاي آبرساني در برخي روستا هاي اين استان آغاز شده است.
حسيني بيدار گفت: تلاش مي شود تا پايان سال، 9 روستاي استان همدان براي نخستين بار زير پوشش شبكه فاضلاب قرار گيرند.

تصاویر
  • كرونا مصرف آب را در همدان افزايش داد
  • كرونا مصرف آب را در همدان افزايش داد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری