X
آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
مديرعامل آبفاي هرمزگان در نشست خبري سالروز تشكيل شركت هاي آب و فاضلاب:

 آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد

مديرعامل آبفاي هرمزگان در نشست خبري يازده ديماه طرح انتقال آب از آب شيرين كن به عنوان يك مطالبه مردمي با اراده حاكميت استان و مجموعه آبفا تا 6 ماهه اول سال 99 به بهره برداري مي رسد.
چهارشنبه، 11 دی 1398 | Article Rating

مديرعامل آبفاي هرمزگان در نشست خبري كه به مناسبت يازده ديماه؛ سالروز تشكيل شركت هاي آب و فاضلاب ، با اشاره به يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و تجميع دانش و تجربه اين شركت ها، اين اتفاق را منشاء تحولات و خدمات رساني بهتر به روستاها بيان كرد.

امين قصمي با بيان اينكه، هدف گذاري ما در بخش آبرساني، تامين نياز آبي استان در يك دوره چهار ساله از محل آب شيرين كن ها مي باشد، اظهار داشت: فاز دوم آب شيرين كن بندرعباس با ظرفيت 20 هزار مترمكعب در شبانه روز در مدار بهره برداري قرار گرفته و تا تابستان سال 99 با ظرفيت كامل يكصد هزار متر مكعب وارد مدار بهره برداري مي شود.

وي افزود: به موازات اين پروژه، آب شيرين كن 40 هزار مترمكعبي را نيز در شهر بندرعباس در دست ساخت داريم كه با اجراي آن ظرفيت منابع شيرين سازي را به  140 هزار متر مكعب در شبانه روز افزايش خواهيم داد.

وي همچنين به سامانه انتقال آب از آب شيرين كن به مخازن داماهي و ششصد دستگاه بندرعباس اشاره كرد و گفت: این طرح با هدف تأمین آب مناطق و روستاهاي شمال و شمال غرب بندرعباس و با اعتباري برابر 3500 ميليارد ريال به طول 33 كيلومتر در حال اجراست.  

به گفته ي اين مقام مسئول؛ طرح انتقال آب از آب شيرين كن به عنوان يك مطالبه مردمي با اراده حاكميت استان و مجموعه آبفا تا شش ماهه اول سال 99 به بهره برداري مي رسد. همچنين در حال حاضر پيشرفت فيزيكي اين طرح 60 درصد است كه ظرفيت انتقال 200 هزار مترمكعب آب را دارد.  

مديرعامل آبفاي استان با تصريح بر اينكه؛ شروع و پيشرفت بسياري از پروژه هاي حوزه آب و فاضلاب در زمان كمبود منابع مالي بوده است، گفت: در حال حاضر طرح آبرساني از سد جگين به شهر سردشت بشاگرد با ظرفيت 168 ليتر بر ثانيه آماده بهره برداري است. همچنين پروژه هايي نظير؛ تامين آب رويد، خمير و شهر جديد علوي، طرح انتقال آب از چارك به بستك، آبرساني به شهر گوهران از سد سهران،‌ آبرساني به روستاهاي حد فاصل شهرهاي جاسك و سيريك از سد جگين و احداث آب شيرين كن پارسيان با ظرفيت 8 هزار متر مكعب از جمله پروژه هاي در دست اجراست.

تصويب طرح مطالعاتي احداث تصفيه خانه فاضلاب شرق بندرعباس

قصمي در ادامه با اشاره به پروژه هاي بخش فاضلاب گفت: با توجه به  توسعه شهر بندرعباس ضرورت ارتقاء ظرفيت تصفيه خانه فاضلاب بندرعباس، طرح مطالعاتي احداث تصفيه خانه شرق بندرعباس از سوي آب و فاضلاب كشور مصوب شده كه اين تصفيه خانه با ظرفيت روزانه 80 هزار مترمكعب و براي جمعيتي باربر 433 هزار و 881 احداث مي شود. همچنين  تصفيه خانه فاضلاب شهرك پيامبر اعظم با ظرفيت 8 هزار متر مكعب در شبانه روز و و اعتباري بالغ بر 18 ميليارد تومان تا تابستان 99 بهره برداري مي شود.

وي در خصوص اجراي شبكه جمع آوري فاضلاب در بافت فرسوده شهر بندرعباس، بر لزوم احياء اين بافت براي اجراي طرح فاضلاب به لحاظ قانوني تاكيد كرد و گفت: علي رغم اين موضوع ما در برخي مناطق بافت فرسوده نسبت به اجراي طرح فاضلاب  اقدام نموديم و براي رفع اين مشكل از سازمان هاي شهرداري و راه و شهرسازي نيز دعوت همكاري مي كنيم.

آبفا متولي پساب نيست

مديرعامل آبفاي استان با تاكيد بر اينكه آبفا متولي پساب نيست ومالكيت آن با آب منطقه اي استان است، در خصوص ورود پساب تصفيه خانه فاضلاب به دريا، گفت: تا زماني كه محل مصرفي براي اين ظرفيت پيدا نشود، به دريا به عنوان محيط پذيرنده مي ريزد. وي تاكيد كرد: در حال حاضر هيچ تقاضايي براي خريد پساب وجود ندارد اما تلاش داريم با حمايت حاكميت استان اين ظرفيت را به صنايع غرب بندرعباس ببريم.

وي اضافه كرد: در سال 94 به شركت هاي آب و فاضلاب اجازه داد شد تا در صورت عدم استفاده از پساب توسط شركت هاي آب منطقه اي، براي استفاده از اين ظرفيت توسط سرمايه گذار بخش خصوصي ورود كنند. در همين رابطه قرارداد فروش پساب به ظرفيت 200 ليتر بر ثانيه بين شهرداري  وسرمايه گذار بخش خصوصي امضا شده كه بايد توسط شوراي شهر مصوب شود. البته شهرداري بايد زيرساخت هاي لازم براي استفاده از اين ظرفيت را نيز ايجاد كند.

به عنوان يك مسئول از مردم عذرخواهي مي كنم

مهندس قصمي همچنين در پاسخ به دلايل بوي نامطبوع در شهر طي روزهاي اخير، اظهار داشت: قرار گرفتن بخش عمده بافت فرسوده و سکونت گاههای غیر رسمی شهر بندرعباس در اطراف خور گورسوزان و عدم امکان اجرای شبکه فاضلاب در این محلات به دلیل بافت نامناسب، توپوگرافی نا همگون و معابر باریک سبب شده تا روان فاضلاب های این مناطق از طریق کانال هايي به خور گورسوزان وارد شود. وي افزود: عدم لايروبی خور در سال هاي گذشته نيز به عنوان يكي ازعوامل اصلي ايجاد بوي نامطبوع در شهربوده است كه در حال حاضر علي رغم اينكه در حيطه وظايف آبفا نبوده اما در اقدامي مشترك با شهرداري بندرعباس، لايروبي خور گورسوزان انجام  و سبب كاهش بوي نامطبوع در شهر شده است. قصمي تاكيد كرد: من به عنوان يكي از مسئولان ذيربط بابت تاخير در رفع اين معضل از مردم عذرخواهي مي كنم.

تصاویر
  • آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
  • آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
  • آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
  • آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
  • آبِ از آب شيرين كن در تابستان 99 به بندرعباس مي رسد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری