X
۶۴ درصد جمعیت شهری استان قزوین تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد

 ۶۴ درصد جمعیت شهری استان قزوین تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: در استان قزوین حدود ۶۴ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه فاضلاب است و امسال روستاهای قشلاق، نیکویه و بکندی هم به زودی تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند.
چهارشنبه، 12 تیر 1398 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قزوین، مهندس "داراب بیرانوندی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین در نشست خبری که در ساختمان ستاد آب و فاضلاب شهری قزوین برگزار شد اظهار داشت: اول تا هفتم تیرماه هفته صرفه جویی آب تعیین شده و در روز مدیریت مصرف و انرژی و مشارکت مردمی برای فرهنگ سازی تلاش می کنیم.
وی افزود: در حال حاضر در استان ۶ تصفیه خانه داریم و دو تصفیه خانه در شهرها و سه تصفیه خانه دیگر در روستاها در دست ساخت است که حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
بیرنوندی در ادامه گفت: بدلیل فرسودگی شبکه، انشعاب های غیر مجاز، آب قرائت نشده و مصرف بی رویه سالانه ۲۶ میلیون مترمکعب آب شرب در شهرها و روستاهای استان هدر می رود.
وی با اشاره به چابک سازی خدمات آب و فاضلاب شهری و روستایی تصریح کرد: در اجرای طرح وزارت نیرو طرح یکپارچه سازی خدمات آب و فاضلاب شهری و روستایی با هدف چابک سازی خدمات و بهینه سازی فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفته و به صورت پایلوت این طرح در پنج استان کشور از جمله قزوین اجرا می‌شود.
بیرنوندی گفت: با تغییر ساختارها روند یکپارچه ای در حوزه خدمات آب و فاضلاب ایجاد خواهد شد و رضایت مردم بیشتر از گذشته جلب می‌شود.
بیرنوندی در ادامه بیان کرد: ۳۰۴ هزار مشترک شهری با پوشش ۲۶ شهر در استان از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند و ۸۱ میلیون مترمکعب آب مصرفی از ۱۶۲ حلقه چاه استحصال می‌شود.
وی طول شبکه آب شهری را ۲۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در استان قزوین ۸۰۴ روستا داریم که که ۶۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار است و ۲۸۵ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب بهداشتی قرار دارد که طول شبکه روستایی بالغ بر ۴۲۰۰ کیلومتر و دو برابر شبکه شهری است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر ۸۹ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش قرار دارد و شاخص بهره مندی از آب شرب نیز حدود ۸۵ درصد است.
وی بیان کرد: اگر تأسیسات نو باشد و کمتر از ۳۰ درصد مشکل داشته باشد از نظر کارشناسی ما دارای وضعیت مطلوب است که خوشبختانه در این زمینه ۱۰ درصد از نظر شاخص بهره مندی از استاندارد کشوری بالاتر هستیم.
وی در خصوص هدر رفت آب نیز گفت: به دلیل فرسودگی شبکه، انشعاب غیر مجاز، آب محاسبه نشده و قرائت نشده و مصرف بی رویه شاهد هدر رفت آب شهری و روستایی هستیم که هدر رفت آب شهری ۱۸ درصد و روستایی ۳۶ درصد است.
بیرنوندی گفت: در این زمینه سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب شهری و ۱۴ میلیون مترمکعب آب روستایی هدر می‌رود که برای آن باید برنامه ریزی و تدبیر کنیم.
وی گفت: سال قبل با همه مشکلات و گرانی لوله و اتصالات شرکت آبفا عملکرد خوبی داشت و ۴۲ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه برای کاهش هدر رفت آب در شهرها و ۱۱۸ کیلومتر در روستاها و در مجموع ۱۶۰ کیلومتر عملیات اصلاح و بازسازی انجام شد.
بیرنوندی از حفر ۶۱ حلقه چاه جدید خبر داد و یادآور شد: ساخت ۲۱ هزار مترمکعب مخزن زمینی و هوایی، نصب ۲.۲ مگاوات دستگاه دیزل ژنراتور، برای افزایش تاب آوری و وارد شدن به مدار از کارهای انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین اضافه کرد: تاکنون ۲۵ شهر استان تحت پوشش سامانه تله متری کنترل و قرائت از راه دورقرار گرفته‌اند که در سال گذشته ۴ شهر به سامانه اضافه شد و در حال حاضر ۹۷ درصد شهرها تحت پوشش سیستم تله متری و کنترل از راه دور هستند.
وی در ادامه گفت: اعتبارات شهری و روستایی استان در سال قبل ۸۳ میلیارد تومان بود که برنامه‌هایی برای سال ۹۸ داریم که مشکلات آب شهری و روستایی را حل کنیم و برای اصلاح شبکه، ترمیم فرسودگی،آبرسانی جدید برنامه ریزی کرده‌ایم.
بیرنوندی گفت: در استان قزوین ۲۲۰ پروژه فعال در شهر و روستا داریم که تکمیل آنها ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی اظهار داشت: یکی از اقدامات ما برخورد با انشعاب غیر مجاز است که در این راستا در سال گذشته ۱۱۰ مورد انشعاب غیر مجاز داشتیم و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جریمه از متخلفان اخذ شد و این
حرکت امسال هم ادامه دارد تا در تأمین آب شرب مردم دچار مشکل نشویم زیرا هر انشعاب غیر مجاز می‌تواند ۱۰ انشعاب مجاز را تحت تأثیر قرار دهد.
وی از مصرف بی رویه آب شرب در روستاها نیز انتقاد کرد و افزود: متأسفانه گاهی از آب شرب در روستا برای آبیاری استفاده می‌شود که این روند منطقی نیست و ما را با چالش‌های کمبود آب در آینده مواجه می‌کند لذا خواستار رعایت میزان الگوی مصرف و صرفه جویی هستیم.
وی بیان کرد: با کمک رسانه‌ها در سال‌های اخیر رفتار مردم تغییر کرده و ۳ درصد مشترکین به مصرف کمتر از ۲۰ مترمکعب رسیده‌اند و ۶۳ درصد مشترکین ما زیر الگوی کمتر از ۱۵ مترمکعب قرار دارند که در شهرها زیر الگو، مصرف می‌کنند که در شهر قزوین ۶۶ درصد شهروندان کمتر از الگو مصرف دارند.
بیرنوندی اظهار داشت: البته در مناطق سردسیری استان مانند آوج بیشترین مصرف را داریم و ۶۰ درصد مردم بیش از الگو و میانگین تعیین شده مصرف می‌کنند که شاید قیمت کم آب بها علت آن باشد.
وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین مصرف آب شرب در شهرها ۱۵۰ لیتر و در روستاها ۱۲۰ لیتر در روز برای هر خانوار است که در حال حاضر مصرف سرانه در روستاها به ۲۰۰ لیتر افزایش یافته که باید فرهنگ سازی شود.
بیرنوندی گفت: به دلیل مصرف بی رویه یک قانونی از ابتدای خرداد ماه برای مشترکان پر مصرف وضع شده که با سیستم‌های تشویقی و تنبیهی باید این وضعیت را کنترل کنیم تا با کمبود مواجه نشویم.

تصاویر
  • ۶۴ درصد جمعیت شهری استان قزوین تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی اخبار
جستجوی اخبار
جستجوی پیشرفته
جستجوی پیشرفته
دسته‌بندی شهری یا روستایی
دسته‌بندی شهری یا روستایی
برچسب های خبری
برچسب های خبری